Curs intensiu d'iniciació a la meteorologia

Associació Catalana d'Observadors Meteorològics

Del 26 juny al 17 de juliol del 2001

TEMARI DEL CURS

1ª Sessió.
CIRCULACIÓ GENERAL DE L'ATMOSFERA. Breu explicació sobre la formació de corrents d'aire a les capes altes de l'atmosfera i la seva influència sobre el temps de superfície. Inclou interpretació de mapes del temps i predicció.
L'ESTACIÓ METEOROLÒGICA. Com funciona una estació meteorològica? Quins aparells calen? Com s'han de col·locar? Com i quan s'han de fer les mesures?

2º Sessió.
ELS NÚVOLS. Mecanismes de formació de núvols. Classificació i identificació. Especial èmfasi en el núvol de tempesta.
L'ATMÒSFERA AL LÍMIT. Coneixem els fenòmens atmosfèrics més violents: L'huracà i el tornado. (SESSIÓ DE VÍDEO)

3ª Sessió.
FENÒMENS METEOROLÒGICS CURIOSOS. Existeixen gran varietat de fenòmens atmosfèrics desconeguts que mai no surten als mitjans de comunicació: L'arc de Sant Martí, les corones i els halos solars, la pluja de fang, les iriscències, les glòries, etc. Com i perquè es formen? Que indiquen? Són els aeròlits fenòmens meteorològics? Especial atenció al llamp. (SESSIÓ DE VÍDEO)

4ª Sessió.
EL CLIMA DE CATALUNYA. La enorme varietat de climes que trobem a Catalunya fan necessària una sessió específica per explicar-los.
EL CANVI CLIMÀTIC. Realitat, ficció, excepcional o provocat? Coneixerem el canvi climàtic en la seva justa mesura i sense frivolitats. També coneixerem el fenomen del NIÑO.

5ª Sessió.
METEOROLOGIA A INTERNET. La Xarxa ofereix grans possibilitats d'accés a informació meteorològica a l'instant. Les previsions, les imatges dels satèl·lits i els resums.

6º Sessió.
LA INFORMACIÓ METEOROLÒGICA ALS MITJANS DE COMUNICACIÓ. Visita a les instal·lacions del canal de televisió temàtic METEO. Un dels homes del temps d'aquesta televisió ens acompanyarà en una visita que ens permetrà conèixer els secrets de la informació meteorològica en aquest mitjà.

7º Sessió.
VISITA AL OBSERVATORI FABRA DE BARCELONA. Possibilitat de veure una de les estacions meteorològiques més emblemàtiques de Catalunya, amb un registre de dades gairebé centenari i ininterromput.

INFORMACIÓ ADDICIONAL